Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

28.2.05

Film on demand bioscoop

Ik zie, ik zie, af en toe een film in de bioscoop. Maar regelmatig ben ik te laat, is de film al weer uit roulatie. Dan kun je twee dingen doen: wachten tot ie op TV komt of een video/DVD huren. Maar thuis heb je niet dezelfde beleving als in de bioscoop, niet het grote scherm, het goede geluid en de lekkere stoelen.
Ik zie, ik zie, steeds meer films digitaal beschikbaar op het net.
Ik zie, ik zie de beamers steeds goedkoper worden.

Ik zie, ik zie het volgende voor me: de film-on-demand bioscoop

Stel je eens voor, je wilt graag een film zien die allang niet meer in de bioscoop draait. Je houdt wel van het bioscoop-gevoel. Je gaat daarom naar de film-on-demand bioscoop, loopt naar binnen op een tijdstip dat je schikt en je zegt bij de ontvangstbalie:
> “Ik wil graag When Harry met Sally zien met 2 personen”.
De medewerker zegt:
> “Prima, dat is dan 10 euro samen. Over 15 minuten kunt u terecht in zaal 24.”

Je drinkt wat, de film wordt ondertussen klaar gezet en tien minuten later kun je heerlijk ontspannen in zachte stoelen de film bekijken in een klein zaaltje, maar met een groot scherm (taartpunt-vorm).

Dus de film-on-demand bioscoop is een bioscoop met (veel) kleine zaaltjes, waar heel veel films digitaal beschikbaar zijn en dus on-demand bekeken kunnen worden.
De stoelen zijn echte zachte bioscoopstoelen, er zijn zaaltjes voor 2, 4, 6 en 10 personen.

Extra services:
- een loveseat
- een pauze-knop die de film 10 minuten stopt.
- roomservice
- van te voren via internet de film en zaal al reserveren
- oude, legendarische voetbalwedstrijden, popconcerten, documentaires

De pauze en roomservice maken het interessanter voor de aanbieders omdat ze dan meer drank- en snackomzet hebben waarop ze veel verdienen.

Doelgroep:
- mensen die geïnteresseerd zijn in film
- mensen die geen beamer thuis hebben
- mensen die van het bioscoop gevoel houden
- mensen die het “uitje” missen

Mogelijke betrokken partijen:
- het filmmuseum in Amsterdam (groot archief)
- de filmacademie in Amsterdam (groot archief)
- de nieuw te bouwen Openbare Bibliotheek Amsterdam (mogelijke locatie)
- Nederlands Fonds voor de Film

De film-on-demand bioscoop, zie ik het goed en zie ik een markt?

Naschrift 20 februari 2012 (7 jaar later!!)
Het komt er, de Film-on-demand bioscoop! Het heet We Want Cinema en het start in april 2012 met 20 filmhuizen en 1.000 films in database. Houd die site in de gaten!