Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

12.3.05

Iedere faculteit zijn eigen kennismarketeer

Ik zie, ik zie dat universiteiten steeds bedrijfsmatiger moeten gaan denken. Ze hebben twee primaire producten, onderwijs en onderzoek, waarbij vooral het product "onderwijs" wordt flink vermarkt, zeker sinds de BA/MA-structuur. Het succes van elke faculteit wordt nu als volgt gemeten: voor onderwijs telt het aantal binnengehaalde studenten en voor onderzoek telt het aantal publicaties. Of ze ook gelezen worden, of zinvol zijn, dat is geen issue. Ik zie ook dat er naast de producten van wetenschappelijk onderzoek ook veel interessant onderzoek door studenten (denk aan de afstudeerscripties) wordt gedaan, dat mogelijk geinteresseerde lezers nauwelijks bereikt.
Ik zie dan ook mogelijkheden voor een marketingfunctie die de output "gegenereerde kennis" van de faculteit vermarkt. De kennis gaat nu naar wetenschappelijke artikelen, belangrijk voor de onderzoeker, maar slecht toegankelijk voor mij, en in scripties en papers van studenten. Waarom niet deze kennis, bewerkt door de marketeer, aangeboden in een elektronische nieuwsbrief aan:
a) zij die dit willen of
b) zij die hiervoor willen betalen of
c) alumni, als extra service van je eigen alma mater.
Ikzelf zou bijvoorbeeld graag op de hoogte blijven van alle onderzoeken die de universiteiten (en hun studenten!) doen op het gebied van innovatie. Nu moet ik zelf op zoek en alle websites van de universiteiten langs, waar soms scripties on-line worden aangeboden. Het product "onderwijs" heeft toch ook een marketeer die de faculteit aanprijst en neerzet in de markt, doelgroepen zoekt, de communicatie daar op afstemt, etc?
Op die manier kan er structureel geld verdiend worden met de resultaten van het onderzoek en kan de band tussen de kennisinstelling en het bedrijfsleven weer worden aangehaald.
Of zie ik dit verkeerd?