Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

13.3.05

Waarom dertigers voor zichzelf beginnen

Ik zie, ik zie in mijn omgeving veel hoogopgeleide dertigers die voor zichzelf beginnen. Ik weet niet of het er meer zijn dan normaal, maar opvallend vind ik het wel en ik heb me afgevraagd of hiervoor een verklaring te vinden is. Mijn theorie is de volgende:
1) de dertigers van nu zijn met veel voorspoed opgegroeid, kregen alle kansen zich te ontwikkelen. Erasmus-uitwisselingsprogramma's, bijbaantjes en Lonely Planets boden ons kansen iets van de wereld te zien, leerden ons op eigen benen te staan alvorens we gingen werken.
2) Toen we aan onze loopbaan begonnen kregen we ook weer veel kansen en verantwoordelijkheden, mede door de internet-boom. Alles was leuk, en als het even niet leuk meer was, namen we toch een sabbatical? Het zelfvertrouwen van deze generatie is daarom groot.
3) Maar nu, na 6-10 jaar gewerkt te hebben voor een baas, enkele carrierestappen verder, zitten er nog erg veel veertigers en vijftigers in de organisatie, die er nog wel even zitten. De grote vaart is er een beetje uit. Terwijl we inmiddels wel weten waar we goed in zijn, we hebben inmiddels een vak geleerd en kunnen wat.
4) Daarnaast zie ik dat veel externe adviseurs en ICT-ers precies weten wat ze per uur kosten voor hun klant en wat ze krijgen aan salaris en extra's en vaak is deze verhouding scheef. En dan is het een gemakkelijk rekensommetje..
5) Tot slot is innovatie en ondernemen in, voor jezelf beginnen is hip en geeft status en de economie trekt weer aan.
6) En de vrijheid om je tijd zelf in te kunnen delen lonkt, zeker als er kinderen zijn of komen, zoals bij veel dertigers.

Dus volgens mij verklaren bovenstaande zes factoren de grote groep startende dertigers. Ik zie graag de reacties van startende dertigers!

2 Comments:

  • At ma sep 26, 11:49:00 a.m., Anonymous Anoniem said…

    Tja, heel herkenbaar die redenen die je beschrijft. Wat mij motiveert om voor mezelf te beginnen is het denken van mensen. De bekende zaken herhalen en de luiheid om zich niet te verdiepen in de ontwikkelingen van deze tijd. En nog een stapje verder, om de vertaalslag te maken naar de eigen organisatie. Marketingadvies middels innovatie helpt ondernemers daarbij om onderscheidend vermogen op te bouwen en om duurzaam te kunnen groeien. Ik hoop je over een jaar te kunnen mailen dat mijn concept aan heeft geslage, nu maar druk op acquisitie toer!

     
  • At do feb 16, 04:21:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    hallo Marijke,
    Ik even door je archieven aan het browsen en wil alnog reageren op deze, was begin 2000 een startende 31-er.
    Verloop : jaar 1 & 2 was ik een échte freelancer, ik werkte voor verschillende bedrijven en deelde mijn tijd zelf in.
    Verdiende lekker mijn boterham, deelde zelf mijn tijd in mààr aan vakantie nemen of weekje weg gaan kwam ik niet toe want 'je moet altijd beschikbaar zijn'. Ik had wel de luxe van niet elke dag op een bepaald uur ergens te moéten staan.
    In jaar 3 ben ik intensiever voor 1 grote klant gaan werken met daarnaast nog een paar kleinere. Tegelijk werkte ik ook wel minder (huis gekocht, verbouwingen, etc) en kwam het zelf in kunnen delen van mijn tijd wel goed uit.
    Halverwege jaar 3 de stap gezet om voor 1 klant te gaan werken (een compleet nieuwe) waar ik nu al 3,5j voor werk.

    Voordelen :
    - ik verdien beduidend beter mijn boterham dan zou ik deze zelfde job doen in loonsverband.
    - tegelijk heb ik wel collega's rond me en werk ik dus niet altijd 'alleen'.
    - ik heb wat vakantie betreft dezelfde deal als mijn collega's-loontrekkenden (ik heb dus evenveel dagen vrij én ik word doorbetaald).

    Keerzijde ?
    - Niet meer die extra vrije tijd en vrije agenda
    - als ik morgen een ongeval heb of zwaar ziek word dan heb ik een groot probleem

    maar over het algemeen beschouwd : geen spijt dat ik het gedaan heb !!

     

Een reactie posten

<< Home