Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

2.7.05

Uitbreiding van de doe-het-zelf branche

Ik zie, ik zie een branche, die de Doe Het Zelf branche heet, in het Engels DIY. CBS kent deze branche onder categorienummer 5246: Doe-het-zelf zaken: Detailhandel in winkel in doe-het-zelf artikelen.
Deze indeling omvat de volgende SBI'93 groepen:
- 52461 Winkels in ijzerwaren en gereedschappen
- 52462 Winkels in verf, verfwaren en behang
- 52463 Winkels in hout en plaatmateriaal
- 52468 Bouwmarkten e.d.

De branche heeft vanzelfsprekend een bijbehorende Vereniging van Winkelketens in de Doe Het Zelf Branche (VWDHZ).
Maar, er zijn toch veel meer activiteiten die we zelf doen?
Activiteiten die we heel vroeger allemaal zelf deden, die in de loop van de geschiedenis zijn uitbesteed aan een vakman/vrouw of machine en die we nu soms weer zelf zijn gaan doen. Of omdat we het leuk vinden (sieraden maken) of omdat we geld willen besparen door het zelf te doen (huis schilderen, kleding maken) of omdat de techniek of apparatuur nu beschikbaar is gekomen voor de consument (wasmachine, broodbakmachine).

Maar waarom heten alle winkels die daar de materialen voor leveren geen doe-het-zelf winkels? De stoffenwinkel, de wol-winkel, de kralenwinkel, maar ook gewoon de supermarkt etc.
Waar ligt de grens tussen gewoon DOEN (dagelijks koken) en bewust ZELF doen (klussen). In beide gevallen ben je er niet voor opgeleid, sta je open voor tips, recepten en klusplannen geschreven door profs, kun je er boeken en tijdschriften over kopen en kan het een hobby zijn.
En waarom breidt een DHZ-merk zijn business niet uit naar andere DHZ-activiteiten? Logische vorm van "brand stretching" lijkt me...

1 Comments:

  • At ma mrt 10, 01:08:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Ik zie daarom een nieuw vak voor me op het middelbaar onderwijs, Proeven, voor me. Elke week een uur producten proeven en leren beschrijven.

    Marijke er is een cursushttp://www.academiegastronomie.nl/

    Groet, Paul

     

Een reactie posten

<< Home