Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

10.5.05

Nabestaanden-service

Ik zie, ik zie een vriendin worstelen met de administratieve rompslomp na het overlijden van een familielid, in haar geval haar moeder. Ze is weken bezig om allerlei praktische zaken te regelen, allerlei instanties te bellen met de mededeling "Mijn moeder is dood. Ze was klant bij jullie, wat nu?" en brieven te schrijven. Ze vindt dit niet fijn om te doen, wordt zeer verschillend behandeld aan de telefoon en komt pas weken later toe aan echt rouwen.
Toen we dit samen bespraken, dachten we, waarom bestaat hier geen service voor, die je dit werk uit handen neemt? We besteden andere persoonlijke rotklussen toch ook uit?
Ik zie een vriendelijke, invoelende, maar doortastende accountmanager voor me, die alle instanties kent, weet waar mensen zoal afgemeld moeten worden en die niet emotioneel gebonden is aan de overledene. Een die na een prettig intakegesprek een of twee keer per week met jou als nabestaande contact opneemt om je de stand van zaken te vertellen.
Niemand weet dat dit onprettig en veel gedoe is totdat je het zelf ervaart. Een uitvaartservice bestaat wel, dus de stap naar een uitbreiding met een administratieve service-propositie hoeft niet al te groot te zijn voor die marktpartijen.
En de service is ook in een "uitvaart"verzekering onder te brengen als extra module. Zoals mijn vriendin zei: "Of ik nou 3 euro per maand betaal aan mijn uitvaartverzekering of 4, dat maakt me niets uit, als je daarmee je nabestaanden ontlast van dit gedoe."
Wellicht zijn er privacy-technische haken en ogen, maar die vallen met een machtiging op te lossen lijkt me.

2 Comments:

  • At wo mei 11, 06:02:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Beste Marijke,

    grappig dat je dit noemt, in juni 2003 heb ik dit idee geheel uitgewerkt en verder uitgediept met in mijn ogen een aantal andere handige zaken. Dit is wel geregitreerd bij de fiscus maar nog niet omgezet in realiteit vanwege de privacy wetgeving (wel te omzeilen overigen) en vanwege de moeilijkheid van database beveiliging online...want dit zou je perfect online kunnen doen...ik noemde het altijd de digitale kluis..voordat de abnamro er mee kwam...wellicht leuk om er eens over te filosoferen, zeker in het kader van eigen ondernemer...

    Gr. Frans Derksen

     
  • At wo mei 11, 09:21:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Beste Marijke,

    Er zijn al mensen c.q. bedrijven actief die je dat soort zaken uit handen nemen.

    Zie:http://www.rouw.nl/adressen/nabestaandenservice/index.htm

     

Een reactie posten

<< Home