Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

15.5.05

NS-reisplanner op zak

Ik zie, ik zie veel mensen in de trein. Waarschijnlijk veel mensen die elke dag dezelfde route reizen, maar vast ook veel die af en toe in de trein zitten, zoals ik. Die thuis op internet de NS reisplanner hebben geraadpleegd. Maar regelmatig gebeurt er iets ongeplands, waardoor je geplande route vervalt en je een nieuwe route moet plannen. Wat zou het dan handig zijn als je in de trein, bus, op het station, de NS-reisplanner weer even kon raadplegen. Om te weten of je moet rennen op het volgende station, om te weten of je ook anders op je bestemming kunt komen, om te weten op welk perron je aankomt en waar je weer moet instappen, etc. Dat vraag ik nu wel eens aan de voorbijlopende conducteur, maar ik zou het liever zelf opzoeken. Ik zie dan ook een klein apparaatje voor me dat vele treinreizigers in hun (hand)tas hebben zitten. Een dingetje op creditcard-formaat, ietsje dikker, met een eenvoudige interface om een Van-station, een Naar-station en een tijd in te kunnen voeren of op te kunnen zoeken. En natuurlijk een schermje om het resultaat af te kunnen lezen. Ja, ik weet dat dat programma bestaat voor de PDA, maar vele mensen hebben er geen. Internet in de trein is ook nog geen gemeengoed, dus voorlopig zie ik nog wel een aardige afzetmarkt voor die dingetjes. Zouden ze voor 10,- in de NS-kiosk te koop kunnen liggen? Voor heel Europa hetzelfde apparaatje, maar elke land zijn eigen database. Een jaar lang geldig, daarna weggooien? Of kunnen wissen en de nieuwe reisplanner er op laden, maar da's vast duurder. Of, wat ook wel aardig is, die reisplanner in je mobiele telefoon kunnen laden één keer per jaar. Met die interface kunnen we immers al wel overweg. Waarom kan dat eigenlijk niet? Kwestie van geheugen? Doe mij dan maar een reisplannertje voor in mijn tas.
Ik heb het idee op 17 mei aan de afdeling Marktonderzoek van de NS gemaild.

2 Comments:

  • At zo mei 22, 12:11:00 a.m., Anonymous Anoniem said…

    Je kunt via je mobiele telefoon reisinfo opvragen via 9292ov.nl. Ze ondersteunen WAP, Imode en Vodafone Live en hebben ook een offline reisplanner voor de PDA. De online-varianten hebben natuurlijk het voordeel dat ze altijd actueel (zouden moeten) zijn.

     
  • At zo mei 22, 05:33:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Het lijkt mij handig als in elk treinstel een terminal staat met daarop realtime OV info. Dan hoef je niet weer een apparaat mee te nemen en kan iedereen er gebruik van maken

     

Een reactie posten

<< Home