Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

22.8.05

SAIL-ideeën

Ik zag, ik zag heel veel bootjes! Afgelopen week was ik n.l. vrijwilliger bij SAIL Amsterdam 2005, één van de grootste maritieme manifestaties ter wereld. De organisatie wilde dit jaar jonger en meer multiculti-publiek trekken dan in 2005 en dat is goed gelukt. Het was een geweldig evenement met veel jongeren en met eten, muziek en mensen uit vele culturen. Maar het thema luidde "Enjoy a world of friendships" en met dit prachtige thema werd naar mijn mening te weinig gedaan. Nergens werd echt gefaciliteerd dat je vrienden kon maken of je vriendschap kon bezegelen of vastleggen. Terwijl als je even nadenkt je een dergelijk thema veel meer kunt uitbouwen. Zomaar wat ideeën die ik kreeg terwijl ik daar rond liep als vrijwilliger voor gastboten:
- Blind boatdating: er liepen veel mensen rond die graag even wilden varen maar geen bootje hadden of iemand kenden met een bootje. Er voeren ook veel mensen rond in bootjes die groot genoeg waren om nog meer mensen mee te nemen. Had ze gekoppeld onder het mom van "new friendships".
- De bemanningsleden van de tallships en het publiek integreerden niet echt met elkaar. De crew van de schepen stond op hun schip, paradeerde of deed mee aan het speciale bemanningenprogramma. Zeker tijdens de traditionele streetparade was het voor het publiek toch een beetje 'aapjes kijken', ietwat afstandelijk. Terwijl er onder die bemanningsleden vast mensen zijn die het leuk vinden om echt contact te leggen met Nederlanders in plaats van alleen wat vragen te beantwoorden. Ofwel door mee te varen op een klein bootje (dus weer blind boatdating) of wel door bij een Amsterdammer te gaan eten. Wederom onder het mom van "new friendships". Daar hadden zich vast veel gastvrije Amsterdammers en nieuwsgierige bemanningsleden voor opgegeven als het was georganiseerd.
- Er zijn enkele boten die "De Vriendschap" heten. Had ze een speciale uitnodiging en speciale behandeling gegeven.
- Had aangeboden dat mensen met hun vrienden op de foto konden gaan. De foto's waren terug te vinden op de SAIL-site.
- Had voor kinderen een gedichtenwedstrijd over vriendschap uitgeschreven.
- Had op de SAIL-site een plaats gemaakt voor oproepen voor mensen die elkaar leuk vonden op SAIL. Op marktplaats vond ik er een paar.
- Etc.
Jammer dat ik af en toe thema's tegen kom, waarvan ik denk, waarom niet verder doorvertaald?
Gelukkig dat niet iedereen daar goed in is, dan kan ik daar een bijdrage aan gaan leveren!

1 Comments:

Een reactie posten

<< Home