Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

9.9.05

Bewondering voor New York

Ik zie, ik zie een geweldige stad, waar ik na vier bezoekjes nodig eens iets over moet schrijven. Een wereldstad waar Amsterdam en de Amsterdammers het een en ander van kunnen leren. Ik had nooit behoefte om naar de Verenigde Staten te gaan, had niet zo'n positief beeld van de Amerikanen, maar sinds ik New York ken, heb ik mijn beeld bijgesteld. Wat vind ik nou zo geweldig aan New York en haar inwoners?
1. het briljante eenvoudige stratenplan
Voor wie vrouw is en behept met wat minder richtingsgevoel is NY een heerlijke stad. Wie tot 10 kan tellen weet op elke hoek van de straat welke kant hij/zij op moet, ook als je net van onder de grond uit de metro komt.
2. de vriendelijkheid van de New Yorkers
De beroemde standaardzin, "Hi, how are you?" die je overal hoort, terwijl men niet naar het antwoord luistert, vond ik het altijd overdreven. Maar het is een betere opening voor contact en een straalt een positievere grondhouding uit dan ons "Hallo". De vriendelijkheid van de personeelsleden in bijna winkels, restaurants en zelfs de metro en bus is echt heerlijk om te ontvangen en maakt dat je zelf ook vriendelijk wordt en zin krijgt in een praatje en een grapje. Actie-reactie. En daar wordt de stad als geheel vriendelijker van. Ik heb me voorgenomen om meer met een vriendelijke lach "goedemorgen!" te zeggen als ik ergens binnenkom.
3. het serviceniveau
In New York wordt kan van alles worden uitbesteed aan mensen die dat graag voor je doen, er trots op zijn dat zij dat vak uitoefenen als professional en niet al te veel geld vragen. En zijn winkels en supermarkten zeer lang open.
Men besteedt uit: koffie zetten, het aanleggen van de internetverbinding (Starbucks heeft in NY alleen al 268
vestigingen met een T-Mobile HotSpot) , dagelijks koken (de deli heeft dagelijks heerlijke warme en koude buffetten, met gerechten uit allerlei windstreken die je per gewicht afrekent), kleding wassen en strijken (menig NY-er heeft geen wasmachine), hond uitlaten, op je kind passen, wekelijks je nagels laten verzorgen (echt tegen elke klant werd gezegd: "see you next week"), een relatie zoeken en later, de bruiloft regelen. Waarom niet?
In Nederland is veel horeca- en supermarktwerk een bijbaantje en helaas merk je dat in het serviceniveau. En de eerste 24-uurs supermarkt moet nog komen.
4. de manier waarop de culturen naast elkaar leven
Ik heb de allochtonenproblematiek met diverse NY-ers besproken, maar ze gaan er daar fundamenteel anders mee om. Tegen elke nieuwkomer wordt gezegd: "Welkom, wat goed van je dat je nu in NY bent. Wat is je verhaal? Waar kom je vandaan? En veel geluk gewenst!" De stad New York is natuurlijk gebouwd door nieuwkomers, gelukzoekers die een veelheid van religies met zich meebrachten. En die mogen vooral aangehangen worden. Je ziet kerken in allerlei soorten en maten en je ziet Europese nationale feestdagen gevierd worden door dat deel van de bevolking dat daar zijn roots heeft liggen. Het begin van New York (1661 - 1798) staat prachtig beschreven in de 800 pagina's dikke roman "
City of dreams" (Stad der dromen) van Beverly Swerling. Geen inburgeringscursus, geen verplichte taalcursus, geen gedwongen emancipatie van de moslim-vrouw, maar een warm welkom en misschien wel een grotere tolerantie dan de onze jegens nieuwkomers. Het zette mij aan het denken.
5. de manier waarop de gemeente naar de burgers communiceert
Ik lees graag de teksten in metro's, in parken en op straatborden en zag dat dat anders was dan in NL. De burger wordt in NY positief gestimuleerd en betrokken bij de stad. Enkele voorbeelden:
- tekst op borden bij elke speeltuin en park: openingstijden, naam en telefoonnummer van de beheerder en de uitnodiging: "To report a problem, ask a question or to volunteer, please call xxx"
- tekst in de openbare gebouwen: "If you see something, say something. Call 1-888-NYC-SAFE"
- tekst bij een werk in uitvoering-teken in de metro: "You will see this sign a lot. It is our commitment to a safe and secure public transport for the next century. We do our best to limit the inconvenience."
Ik word blij van zulke teksten en ik word blij van New York. Elk jaar een snuifje!