Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

17.10.05

Routeplanner voor de fietser

Ik zie, ik zie heel veel automobilisten gelukkig zijn met hun TomTom Navigator. De huwelijken van 200.000 klanten in 16 landen zijn al gered; nooit meer de beroemde ruzies tussen man en vrouw over het kaartlezen en verkeerde afslagen. En wat bijzonder is, is het volgende:
TomTom is een gadget, best duur (vanaf 500 euro) en voor de auto en daardoor typisch een mannen-ding, maar tegelijkertijd doet TomTom waar veel vrouwen wat moeite mee hebben (de weg vinden), heeft een echt eenvoudige bediening en is het kastje mooi vormgegegeven, waarmee het ook populair is bij vrouwen. (TomTom organiseert zelfs een ontwerpwedstrijd met modevakscholen waarin ambitieuze ontwerpers een handtas voor een TomTom-product moeten ontwerpen!) Een succesvolle innovatie en inmiddels het dominant design in de auto-navigatiesystemen met een eigen gebruikersforum.
Ik zie echter ook heel veel mensen die van fietsen houden. 6% van de Nederlanders maakte één of meer meerdaagse fietstochten (720.000 personen); waarvan driekwart in Nederland, waarvan slechts 46% via een vaste LF-route (bron). De rest zoekt dus zelf een route uit. We fietsen omdat het gezond is, omdat het leuk is, omdat het echt Nederlands is. En veel van die fietsende Nederlander hebben al een TomTom in hun mobiel, PDA of auto, maar kunnen die op de fiets helaas niet gebruiken.
Waarom is er geen handige fietsrouteplanner? Ik ben eens op onderzoek gegaan.
De fietsersbond zegt dat er geen fietsrouteplanner voor heel Nederland is omdat een (digitale) kaart waarop alle fietsverbindingen staan ontbreekt... Ze bespreken op hun site wel de bestaande fietsrouteplanners, die allemaal niet optimaal zijn:
Enkele steden hebben een fietsrouteplanner (Amsterdam en Utrecht) waar ik juist het nut niet zo van inzie, Zuid-Holland is er één voor de provincie aan het ontwikkelen, deze ziet er nog wat ingewikkeld uit. De Landelijke Fietsroutes van het Fietsplatform kennen ook een planner, maar die brengt je ook niet van A naar B, die denkt immers in landelijke routes.
En ook hier wordt TomTom genoemd, maar dat is dan de TomTom Rider, eigenlijk voor op de motorfiets. De fietsroutes in deze planner staan vaak gelijk aan autoroutes, behalve dat je niet over snelwegen wordt geleid. Soms wordt wel je autowegen opgestuurd waar je met de fiets niet mag komen, ook niet echt handig.
Dus als TomTom, de fietserbond, wat ANWB-ers en het Ministerie van V&W even samen gaan zitten en een project opzetten waarin de ANWB-paddestoelendatabase en kleine witte wegwijzers ontsloten worden voor TomTom, komt er een prachtig product waar heel veel Nederlanders blij van worden!

2 Comments:

  • At zo okt 23, 12:10:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Marijke,
    die navigatiesystemen zijn er wel. Ik maak gebruik van een Garmin Map60C unit, ook op de mountainbike en met wandelen.
    Ramon

     
  • At zo okt 23, 05:03:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Marijke,

    Jouw OV reisplanner wens komt uit. Ook je fietsplanner wens.
    Falk, die van de wegenkaarten, komt met een OVplanner compleet met loop/fiets kaarten voor op de mobiele telefoon.Daarnaast nog het telefoonboek in jet telefoon.
    Iedereen en alles kunnen vinden en een reis advies er naar toe vanaf je mobile telefoon.
    Geschikt voor heel veel normale trelefoons zoals jij en ik die hebben.
    Op www.Falkmobile.nl kan je registrene voor 30 dagen gratis en vrijblijvend proberen.
    Ik ben tester geweest van dit product en was er heel blij mee

     

Een reactie posten

<< Home