Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

24.9.05

Warme dranken

Ik zie, ik zie veel innovatie in de markt van dranken en dan met name frisdranken. Alleen al afgelopen jaar heb ik nieuw in de supermarkt en horeca de volgende noviteiten gezien: Innocent, Lipton Ice Green, Carpe Diem, Nalu, Royal Club 8.3, Xi herbal energy drink, Returnity, BAWLS, Royal Club Specials (Citrus Mint, Cranberry Basilicum en Mango Red Pepper!). En de frisdrankmarkt en bronwatermarkt hebben elkaar gevonden in de waterige frisdranken als Spa & fruit, Crystal Clear, Dubbelfriss en Sourcy Sprankelsap.
Ook de alcoholbranche innoveert; nieuwe bieren, nieuwe wijn-achtigenen en vele nieuwe mixdranken worden de markt op geslingerd.

Maar... ik zie nooit een nieuwe warme drank ontwikkeld worden. Na de eeuwenoude producten koffie en thee, in vele varianten, dat wel, is er nooit meer iets nieuws ontwikkeld, lijkt het wel! Thuis wordt er nog warme melk gedronken, de horeca levert nog warme chocolademelk en in de winter soms glühwein, maar dat was het dan. Waar is de Fanta, het bier en de jus d’orange onder de warme dranken? Waarom wordt op dat gebied nooit wat ontwikkeld, alcoholisch of non-alcoholisch?

Ik houd niet van frisdrank (te zoet) en twijfel in de horeca regelmatig tussen koffie, thee of dan maar iets alcoholhoudends. Betalen voor water vind ik namelijk onzin. En als je dan geen alcohol wil of kan drinken is de keuze tussen koffie of thee best klein.

Google geeft 0
resultaten voor de zoekterm "nieuwe warme drank" en ook op google.com levert "new hot drink" niets interessants op. Hoe kan dat?
Douwe Egberts innoveert wel voortdurend, maar allemaal binnen het product koffie. Na de Caffiato, nu de
Crunchy Caffiato. "Vier coffee drinks met een bite". Er zijn nl. crispy ingrediënten toegevoegd zoals chocoladebolletjes en kaneelmeringues. Er zijn drie warme en één koude variant. Leuk, maar weer binnen het product en de smaak, koffie.

Het
Productschap Dranken weet precies wat de Nederlander drinkt per jaar:
148 liter koffie en 103 liter thee, da's samen 251 liter warm, bestaande uit twee smaken,
94,2 liter fris, 25,2 liter sappen, 18,8 liter bronwater, da's samen 138,2 liter koud, bestaande uit vele smaken en
77,9 liter bier, 20, 6 liter wijn en 1,4 liter gedistilleerd, samen 99,9 liter alcoholhoudende koude dranken ook bestaande uit vele smaken.
Dus 50% van alles wat we drinken is warm en dus of koffie of thee. Van dat marktaandeel moet toch iets af te snoepen zijn door een nieuwe warme drank?
Ik zie dan ook een markt voor nieuwe warme dranken en ik pleit dan ook voor een wedstrijd onder studenten levensmiddelentechologie en studenten marketing om gezamenlijk met een recept en plan voor een nieuwe, kansrijke warme drank te komen voor thuis en horeca.
Ik vraag maar eens aan de
food-info site van de universiteit van Wageningen of zij weten waarom deze markt zo achtergebleven is...

Eerste reactie van Ralf Hartemink van www.food-info.net:
Hoi,
Goede vraag... ik heb ook net je site even bekeken, maar ik kan ook geen voorbeelden hiervan vinden... Ik zal dit eens navragen.

6 Comments:

  • At di nov 29, 03:37:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    wow...ik ben onder de indruk...geweldige idee vind ik!! moet zelf zoeken na innovatie binnen de markt van dranken..vind dit wel goed plan, haha...suc6 ermee!!

     
  • At di apr 18, 10:41:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Er is wel een nieuwe drank op de belgische mark momenteel Maar inderdaad weer op basis van koffie: GINCUP. Toch vrij verassende smaak

     
  • At vr apr 28, 03:09:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    ja idd , ik hou van die koffie! ik heb een GinCup gedronken in roeselaere op een terrasje . Nu is het probleem dat ik niet weet waar ik die kan kopen , ik vind die nergens! Help?!
    Groetjes

     
  • At do jun 08, 04:20:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Hi britt,

    om GinCup te bestellen, kan je bestellen via info@goldchoice.be

    Groeten,

    Gincup team

     
  • At vr feb 02, 12:04:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Ook Douwe Egberts valt in de catergorie drankfabrieken, en Gincup is lekker maar haalt het niet denk ik.

     
  • At vr mei 04, 06:09:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    wij zeggen...

    we zitten in hogeschool PIH, richting industrieel ontwerp. we zijn bezig met te experimenteren naar een nieuwe 'cocktail'... een warme cocktail! we willen met dit concept een totaal nieuwe weg inslaan... nog veel succes. Wij zullen het alleszins nodig... wil je meer weten --> levi.algoet@howest.be

     

Een reactie posten

<< Home