Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

27.6.05

Onderzoeken en conclusies

Ik zie, ik zie, veel conclusies van onderzoeken gepresenteerd worden. Conclusies waar ik inmiddels mijn twijfels bij heb, maar die wel als waarheid in de kranten en op televisie vermeld worden.
Uit interesse en omdat ik het leuk vind om mijn mening te geven, ben ik lid van nogal wat panels. Stempunt, NS-marktonderzoek, TweeVandaag Opinie Panel, Intomart-GfK en af en toe belt ook nog de stad Amsterdam om mij te vragen hoe ik oordeel over mijn veiligheid en de leefbaarheid van mijn buurt of over de lokale bestuurders. Prima, goed dat ze het vragen, maar de vragen zijn vaak zo slecht gesteld... Laat me enkele voorbeelden geven:
1. een heleboel vragen over "uw buurt", zonder erbij uit te leggen hoe breed of eng je dat moet zien;
2. vragen naar een mening over dingen die je niet weet: vindt u dat de politie vaker of minder vaak bij u in de straat langs moet komen. Als je drie hoog achter woont, of weinig thuis bent, zie je nooit of de politie wel of niet bij jou in de straat langs komt.
3. vragen naar een mening waarvoor je eerst informatie nodig hebt om de mening te kunnen vormen: wat vindt u de slechtste wethouder van Amsterdam? Wat vindt u van het gevoerde milieu-beleid van de gemeente? Of drie uur na de bekendmaking: Wat vindt u ervan dat Thom de Graaf is afgetreden?
Mono-mediaal wordt de vraag gesteld, hup effe door de telefoon of via internet. En het antwoord "uhh, nog even geen mening, die moet ik nog vormen" wordt eigenlijk niet gewaardeerd. Het voelt als "Zegt u het maar, doe ons uw mening, nu, snel. Immers, de "voice of the citizen/consumer" vinden we belangrijk, we doen er onderzoek naar." De kwaliteit van het onderzoek diet er niet zo toe..
In het bedrijfleven doen we nauwelijks nog communicatie zonder een visuele ondersteuning, gebruiken we een goede presentatie om informatie over te dragen of nog even het geheugen op te frissen.
Dus een slide met
Het gevoerde beleid was:
daaronder dan 5 bulletpoints
en dan pas de vraag, wat vind u daarvan?
Voor commerciele marktonderzoekbureau's toch niet zo moeilijk te bedenken? Het is iets hoogdrempeliger voor de respondent, hij moet immers eerst iets lezen, maar het geeft wel een veel nauwkeuriger en genuanceerder beeld van wat de bevolking vindt.
Nu maar hopen dat de bureau's dit weblog lezen...