Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

4.5.05

Alle talen van de stad

Ik zie, ik zie dat een stad als Amsterdam heel veel nationaliteiten kent, maar dat we elkaar te weinig tegen komen. Ik zie ook dat er actieplannen zijn als Amsterdam leeft samen en Wij Amsterdammers, die de integratie moeten bevorderen. De doelen van het actieplan Wij Amsterdammers zijn:
1. het bestrijden van terreur in aanvulling op activiteiten van politie en justitie;
2. het tegengaan van radicalisering;
3. het voorkomen van polarisatie en mobiliseren van positieve krachten.


Goede ideeën worden gevraagd lees ik op de site; nou dan heb ik er natuurlijk wel één:

Een groot zangfestijn waarin alle culturen van de stad allemaal hetzelfde, speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd lied ten gehore brengen. Het lied wordt in het Nederlands geschreven, maar door iedereen vertaald naar de eigen taal en iedereen mag de muziek op eigen wijze interpreteren. We luisteren dus de hele tijd naar hetzelfde lied, maar steeds anders uitgevoerd en de tekst lezen we mee.
Dan maken er daar een CD-rom van en kunnen scholen het gebruiken om te laten zien dat sommige talen op elkaar lijken en familie van elkaar zijn. Ik zie een wereldkaart voor me, je klikt een land aan en je hoort en ziet het lied in die taal uitgevoerd.
Amsterdam, laat je horen, maar dan met alle talen van de stad!


Naschrift 13-5: Ik heb een reactie van het Meldpunt Goede Ideeën. Het idee wordt volgende week besproken en daarna laten ze me weten of ik het nader moet uitwerken.

Geachte mevrouw Krabbenbos,
Zoals toegezegd in mijn mailbericht van 13 mei jl. is uw voorstel voor een zangfestijn en CD-rom besproken met medewerkers van de Meldpunt Goede Ideeën (MGI). Bij het MGI kunnen Amsterdammers voorstellen doen voor projecten die bijdragen aan actuele zaken als integratie, participatie, emancipatie en burgerschap in Amsterdam. Buiten deze projecten om neemt de gemeente uiteraard ook andere initiatieven op deze gebieden. Het onderwijs neemt daar een belangrijke plaats in. Wij zijn van mening dat een CD-rom zoals u die voorstelt geen verdere toevoeging biedt aan de reeds ontwikkelde initiatieven voor scholen. Ook van het zangfestijn op zichzelf, dus zonder CD-rom, verwachten wij niet dat het een verdere bijdrage zal leveren aan de bevordering van onze doelen. Het MGI zal derhalve uw idee niet verder oppakken en uitwerken.
Wij danken u voor uw initiatief en uw betrokkenheid!

Met vriendelijke groet,

Valérie Jonkhart
Projectmedewerker MGI
Gemeente Amsterdam