Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

20.3.05

Ideeënbus voor betrokken burgers

Ik zie, ik zie om mij heen de woorden "open source" en "co-creation" steeds meer gebruikt worden. We leven, dankzij het internet, in een maatschappij waar de burger, de werknemer, de TV-kijker en de consument steeds vaker invloed heeft en participeert in zaken waar zij vroeger passief op reageerde. Linux en E-bay zijn groot geworden dankzij een grote groep betrokken vrijwilligers, hele TV-formats zijn gebaseerd op invloed van de kijker en Doritos betrok het tortillachips-etende volk bij het vinden van een naam voor een nieuwe smaak (dit heette vroeger een prijsvraag en ging met briefkaarten en slagzinnen, als kind heb ik er heel wat ingevuld ;-).
Bij Nike kun je zelf bepalen hoe je sportschoenen er uit moeten zien, je kunt met je digitale foto's allerlei unieke producten bestellen, van t-shirts tot armbanden en in bedrijven kunnen werknemers steeds vaker meedenken met een vraagstuk dat op intranet staat onder het mom van "oproep tot meedenken", een "omgekeerde ideeënbus" heet dat. Het enige dat nodig is, zijn betrokken mensen, een handig tool en een bijbehorend verwerkingsproces. Bij mijn organisatie heb ik zojuist een dergelijk tool geimplementeerd.
Nu heeft elke stad en dorp waarschijnlijk veel betrokken burgers met ideeën hoe hun leefomgeving verbeterd kan worden. Maar die kan de burger nog niet echt makkelijk kwijt. Mijn e-mail aan de wethouder van verkeer in Amsterdam met de suggestie om Smarts vrij te stellen van parkeergelden, wacht al twee jaar op reactie..
Daarom stel ik voor dat steden als Amsterdam, maar ook bedrijven, een ideeënbus op hun website zetten, waar betrokken burgers hun suggesties in kwijt kunnen. Een simpel selectieproces kan zorgen dat de ideeën bij de juiste afdelingen terecht komen, deze ideemanagementsystemen zijn er in overvloed. Een cultuur die open staat voor suggesties van buiten, van burgers of klanten, is hiervoor natuurlijk wel een vereiste.