Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

20.6.05

Ieders leven is interessant

Ik zie, ik zie steeds meer mensen met een PDA en ik zie steeds meer narcisten. Wat hebben die met elkaar te maken?
Zelf heb ik ook een poosje een PDA gebruikt, maar ik ondervond een interessant nadeel: de inhoud is niet leuk te bewaren of terug te zoeken. Mijn agenda van 1984 heb ik nog, bijvoorbeeld, en ik bewaar die ook graag. Moet je van je PDA-inhoud van 2004 dan een CD-rommetje gaan branden? Reden voor mij om weer terug te gaan naar papier...
Met behulp van al die agenda's en foto-albums ben ik wel eens aan een levenskalender begonnen. Een groot vel papier met daarop tijdsbalken voor alle jaren van mijn leven. Er op aangegeven waren mijlpalen, belangrijke periodes en bijvoorbeeld de geliefden die toen meeliepen met mijn leven. "Marijke door de jaren heen", zeg maar. Omdat ik nog geen goede vorm vond (het werd een gepriegel) is ie nog niet af, maar ik pakte toen wel al die agenda's er weer bij en de herinneringen kwamen vanzelf weer boven. En dat zie me ik met zo'n CD-rommetje nog niet doen. Mijn poging tot persoonlijke levenskalener is een vorm van
LIFE CACHING, de trend die Trendwatching.com beschreef, maar dan met reflectieve, in plaats van expressieve of narcistische bedoelingen.
Een leuke variant daarop is de dienst "
We helpen je je levensverhaal op te schrijven" die Ipernity aanbiedt (alleen nog in Frankrijk). Wellicht iets voor het Instituut voor Oorlogsdocumentatie of een geschiedenismuseum. Er zijn immers veel oudere mensen met nooit opgeschreven mooie en/of aangrijpende verhalen van vroeger.
Als je het zelf kunt en je wilt ook publiceren, ga dan direct naar
deze of deze uitgever, die al vanaf één exemplaar boeken uitgeven. Meer voor de narcisten onder ons.
Met de nog steeds groeiende blogosfeer is
BlogBinders ook in die markt gesproken. Aansluitend op de software van de grote blogsoftware-aanbieders (waaronder mijn aanbieder Blogger) bieden zij de dienst "maak van je weblog een echt boek". Zou ik die behoefte ooit gaan voelen? Of ik krijg ik mijn eigen werk ingebonden als verjaardagscadeau van iemand? We shall see...