Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

27.3.05

Soorten creativiteit

Ik zie, ik zie een verwarring rondom het woord creativiteit. Het woord heeft verschillende betekenissen, afhankelijk van wie je spreekt. Veel mensen vinden mij creatief, ikzelf vind dat ook en dan bedoelen we dat mijn denken vrij creatief kan zijn. Iemand zei me eens "Maar je hebt helemaal geen creatieve opleiding", waarmee een kunstacademie bedoeld werd. Die levert blijkbaar creatievelingen af, niet voor niets heet alles waar kunstzinnige creatie bij komt kijken "de creatieve sector". Het congres "The creative capital" dat ik vorige week bezocht, ging erg over die creatieve sector, een sector die Amsterdam als "creative city" zo graag aan haar wil binden. Volgens de statistieken behoor ik niet tot die sector, terwijl mijn baan als business innovator zeer creatief van aard is, ik bedenk nieuwe business-concepten voor mijn werkgever.
Als je googlet op creatief of creativiteit, gaan de eerste links over fröbelcreativiteit, workshops bloemschikken en andere leuke hobbies met je handen, waarbij je iets creëert. Lastig dus dat woord.
Daarnaast zijn dichters, sommige schrijvers en sprekers, reclametekstenschrijvers en veel slagzinwedstrijdwinnaars heel creatief met woorden, weer een andere soort creativiteit. Misschien moeten we daarom spreken van artistieke creativiteit, conceptuele of business creativiteit, grafische creativiteit en linguistische creativiteit.
Van nu af aan noem ik mezelf in elk geval "business creative"...

1 Comments:

Een reactie posten

<< Home