Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

6.12.05

TV als afstoffer

Ik zag, ik zag in september al het programma "Dancing with the stars", een stijl-danscompetitie waarbij ik vermoedde dat de bond van nederlandse dansscholen, Dance Masters het idee bij Endemol geopperd had. Dance Masters: "Onze aanmeldingen lopen wat terug de laatste tijd, stijldansen is niet meer in. Kunnen jullie niet een leuk format voor een TV-programma verzinnen?". Endemol: "Tuurlijk, we gooien er wat BN-ers in, een wedstrijdelement en veel emotie en human interest-interviewtjes en die aanmeldingen komen weer helemaal goed, let maar op." En ja hoor, zo gezegd zo gedaan. In een persbericht zegt Endemol ook: "We zullen het stijldansen weer 'vet cool' maken." Het is gelukt, mooie kijkcijfers en goede resultaten die leidden tot de Dance Masters Award 2005 voor "de persoon en/of organisatie die zich het afgelopen jaar heeft ingezet voor de promotie van de danswereld". Ja, ja... Toen ik dit zag gebeuren, dacht ik, dat moet ook kunnen met andere, in deze tijd ietwat oubollige hobby's en sporten, zoals, bijvoorbeeld, sportvissen. Wat BN-ers, een wedstrijdelement en veel emotie en human interest-interviewtjes en de sportvisakties vliegen weer de winkel uit. En wat schetst mijn verbazing? Iemand heeft het al bedacht, er is nl. een jeugdprogramma "Vissen is cool" op Nickelodeon. Vele sites verwijzen ernaar, "vissen is cool" krijgt bij Google 12.100 hits! Een hippe presentator en nog hippere BN-ers (in die doelgroep) en de jeugd doet de rest. Maar ook de volwassenen worden al bediend, al is het door Discovery Channel. Hier kun je kijken naar de sportvis-programma's Lake Escapes, Cast Out, Fishing on the Edge en Rex Hunt. Nog niet zaterdagavond bij een familiezender op prime-time, maar het begin is er. En wat kunnen we nog meer afstoffen en weer 'vet cool' maken? Klaverjassen? Punniken? Dammen? Postzegels verzamelen? Zeg het maar, alles kan volgens mij! Nog een leuk voorbeeld al is dat in NL zonder TV-programma verhipt, maar als trend overgewaaid uit Amerika: breien. Al een tijd weer helemaal hip, Amsterdam en ook Stadskanaal hebben al enige tijd een Stitch 'n Bitch-club.