Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

17.7.06

Een zoon!

Ik zie, ik zie een heel klein lief kereltje, mijn eigen zoon Kasper. Hier is ie één dag oud en toasten we met blauwe champagne. Het is een schatje dat na 40 weken en nog 16 extra bonusdagen op zaterdag 15 juli om 18.15 uur is geboren in het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam. Een wondertje en elke beweging is nu een verwondering voor ons. Wat zou ie willen, wat zou dit huiltje betekenen? Het houdt ons flink bezig ;-)

In de nieuwe wereld die zwangerschap heet, had ik natuurlijk ook diverse ideeën en verwonderingen:

1. Er is heel veel hulp en advies te krijgen als je zwanger bent. Maar om het te worden, ben je aangewezen op internetfora (peer2peer) of zit je direct in het hokje “verminderd vruchtbaar”. Terwijl het voor gezond vruchtbare stellen toch ook best ven lastig kan zijn. Voordat je weet wanneer je eigenlijk vruchtbaar bent (en hoe weinig dagen per maand!), ben je al enkele maanden verder. En veel stellen denken natuurlijk lang na over het moment en willen dan ook het liefst direct zwanger worden en niet “binnen een jaar”. Ik zie dan ook best markt voor een conceptie-coach met wie je je cyclus uitpluist, technieken bespreekt, etc. Gelukkig kent Amsterdam nu het initiatief en de website Kinderwens in Amsterdam, een site met info en een kinderwensspreekuur door verloskunde-praktijken. Helaas mist nog info over de Persona, een verdomd handig apparaatje voor als je zwanger wilt worden.

2. Het is waar dat veel zwangerschapsboeken voor de vrouw geschreven zijn, maar er zijn ook leuke boeken voor vaders op de markt tegenwoordig. Als nuchtere zwangere vrouw heb ik ze ook met plezier gelezen. De website
Ikvader is in een gat gesprongen. De 9 maandengids voor mannen en Babymanagement voor mannen zijn duidelijk anders geschreven en wat mij betreft aanraders voor aanstaande vaders én moeders.

3. In al die zwangerschapsboeken staat waslijsten klachten die je kunt krijgen tijdens de zwangerschap. Om je bang te maken, of zo? Om een fijn gevoel te krijgen als je ze niet hebt? Ik had bijvoorbeeld een probleemloze zwangerschap en helemaal geen last van:
- misselijkheid en overgeven
- het warm hebben
- hormoonschommelingen en stemmingswisselingen
- veranderingen in mijn smaak
- mijn bekken
- echte vermoeidheid
- grotere borsten
- vocht vasthouden
- spataderen

Ben ik nou zo bijzonder of zijn probleemloze zwangerschappen eigenlijk best normaal?

4. Wat moet en hoort er veel! Er wordt dan wel niet meer 6 weken van te voren bij je thuis gecontroleerd of de baby-kamer in orde is, maar als je de verschillende “uitzetlijsten” bekijkt, hoor je heel veel in huis te hebben voor dag 1. Een deel ervan is natuurlijk commercieel ingegeven en ik denk steeds, vroeger ging het ook prima zonder. Dus heb ik voorlopig nog geen babyolie, baby bodylotion, baby haarlotion, babyzeep, babycrème, baby massageolie, baby shampoo, luieremmer, waskom, waskussen, badthermometer en flessensterilisator aangeschaft.

5. Wat zijn sommige kinderdagverblijven nog weinig klantgericht. Hieronder een voorbeeld dat leidde tot de volgende klachtmail:
“Beste mensen van KDV X”

Ik ben als aanstaande ouder op zoek naar een KDV en heb me ingeschreven bij diverse instanties. Ik wil deze KDV’s ook graag bezoeken en een beeld krijgen van het KDV.
Bij KDV X wordt me dit zo moeilijk gemaakt, dat ik een dikke streep door dit KDV heb gehaald. Ik geef graag even aan waarom:

1. De telefoon is regelmatig 10 keer overgegaan zonder dat deze wordt opgenomen. Geen voicemail, niets. Dit komt zeer onprofessioneel over en zorgt dat ik het steeds weer moet proberen.
2. Rondleidingen kunnen slechts op 1 vast uur per maand (vrijdag 16-17 uur) plaatsvinden. De meimaand vervalt ook nog eens zonder een vervangend uurtje te bieden. Uitzonderingen zijn niet mogelijk, behalve als je al een plaats toegewezen hebt gekregen. Andere KDV’s hebben een wekelijks uur of je kunt er gewoon een afspraak mee maken wanneer het jou uitkomt. Eén vast uur per maand is zeer klantonvriendelijk. Terwijl vele nieuwe potentiële klanten op dinsdag en woensdag in het gebouw zijn om bij de verloskundigepraktijk op controle te komen. Een gecombineerd bezoek zou ik als werkende zwangere zeer op prijs stellen. Maar helaas, KDV X is zo flexibel als een blok ijs.
Mij heeft u dus als klant verloren, nog voordat ik een stap binnen heb gezet. “

6. En ook de wachtlijstprocedure van kinderdagverblijven is vaak weinig transparant. Na de inschrijving, lijkt regelmatig bellen zin te hebben, krijg je soms vage verhalen over hoe moeilijk hun werk wel niet is. Gewoon volgnummers uitdelen en een duidelijke plek op de lijst kunnen communiceren, moet toch mogelijk zijn? Gelukkig is het ons gelukt een goede plek te krijgen, bij een vestiging van UK.

7. Tot slot een handige innovatie op het gebied van geboortekaartjes: Greetz en Hallmark. Je zoekt on-line een kaartje uit of maakt er zelf een. Vervolgens voeg je een excel-bestand met adressen toe. Met één druk op de knop worden de kaartjes vervolgens gedrukt en de volgende dag verzonden, zonder dat jij stickers hoeft te plakken of adressen hoeft te schrijven.

4 Comments:

  • At wo jul 19, 09:50:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Hier staan een paar dingen tussen die ik graag eerder had geweten :) Toch interessant! Gefeliciteerd Marijke.

     
  • At wo jul 19, 09:51:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    o ja, ik was anonymous, dus nog even onderschrijven: groetjes, Rob vdV

     
  • At vr aug 04, 06:35:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Marijke! Gefeliciteerd! Ik vroeg me al af waarom er niet zoveel gebeurde op je blog.
    Veel geluk met je zoon en je man!

    Madeleine Groenland

     
  • At di aug 15, 09:10:00 a.m., Anonymous Anoniem said…

    Marijke, meteen weer de voor ons belangrijke dingen in je blog gezet als het gaat over wat jij tegen komt in je leven. Nogmaals van harte gefeliciteerd. Jullie zien er super uit met zijn drieen!
    Groetjes,
    Angelique

     

Een reactie posten

<< Home