Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

24.4.06

Artist impressions en de werkelijkheid

Ik zie, ik zie zeer veel nieuwbouwprojecten in ons land. Laatst, tijdens een rit van Hoofddorp aar Leiden vielen ze me weer op. Daar wonen allemaal mensen die op basis van een glossy folder, met prachtige tekeningen van de nieuwbouwwijk, de "artist impression" geheten, hun huis hebben gekocht. Ikzelf kan dat niet zo goed, heb er te weinig ruimtelijk inzicht en ruimtelijk voorstellingsvermogen voor. Maar tijdens die rit vroeg ik me af, in hoeverre zou lijkt de werkelijkheid twee jaar later op de artist impression? En vijf jaar later? En 15 jaar later? Kijken nieuwbouwkopers nog wel eens terug in hun glossy verkoopfolders van destijds die hen hebben verleid die woning te kopen? Zou zo'n bewoner die artist impressions bewaren en wel eens tegen de weerbarstige werkelijkheid aanhouden?
Ik zie een website voor me, weer een typisch burgerinitiatief, waarop de artist impressions staan, maar ook de realiteit, dus foto's, liefst vanuit hetzelfde perspectief. Na 1 jaar, na 5 jaar, na 15 jaar. Gewoon leuk en heel nuttig voor onderzoekers en planologen.
Ik heb even gezocht, maar een dergelijke site heb ik nog niet kunnen vinden... Wie zet hem op?