Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

22.5.06

Feedbacksysteem voor huisartsen

Ik zie, ik zie, gelukkig slechts heel af en toe een huisarts. Maar toen ik laatst de mijne bezocht, kreeg ik wel meteen een idee. Ik had last van vervelende jeuk op armen, benen en gezicht en die hield al een tijdje aan. Na wat vragen, schreef ie een receptje uit voor een menthol-gel die verlichting zou moeten brengen, verder zou het vanzelf moeten overgaan. "De gel wordt niet vergoed" zei hij.
OK, ik naar de apotheek, alwaar er twee joekels van tubes gepakt werden die me wat erg veel leken voor mijn kwaal. En omdat ik ze zelf moest betalen, bedankte ik voor de tweede. Vervolgens kreeg ik de tube zo mee. Op mijn opmerking: "De huisarts zei dat het niet vergoed werd...", bleek dat het via een foefje wel vergoed kon worden.
Enfin, de huisarts schreef me dus veel te veel voor, wellicht wist ie niet in wat voor formaat verpakking het zat en hij lichtte me verkeerd voor over de vergoeding. En.. hij zal nooit weten of en hoe goed het geholpen heeft. Terwijl ik zeer bereid ben om hem dat en de juiste apotheek-info even terug te melden via internet, zodat ie bij de volgende patiënt wel de juiste informatie verstrekt.
Raar toch, zo'n beroep als huisarts, je ziet elke dag 4 tot 6 patiënten per uur, je levert dus 32 tot 48 adviezen en/of recepten per dag, maar van vele "klanten" zie of hoor je nooit wat terug. Dit kan geïnterpreteerd worden als "advies/geneesmiddel heeft gewerkt, ik heb mijn werk goed gedaan", maar ik denk dat patiënten genoeg terug te melden hebben waar de huisarts iets aan kan hebben en van kan leren.
Een google-search op de woorden "patient huisarts feedback" leverde niets op. Wel vind ik een artikel in vakblad Medisch Contact dat meldt dat een huisartsenpost een feedbackysteem gemaakt heeft waarop de vaste huisarts aan de waarnemende artsen terug kunnen melden hoe het met de patiënt is vergaan, die vaak met een acute vraag 's avonds of 's nachts geholpen werd. Maar dus niet van patiënt aan arts.
Zou het dan nergens bestaan? Of zou het onderdeel zijn van het in te voeren elektronisch patiëntendossier? Volgens deze themasite van het Ministerie van VW&S niet. Het vereist natuurlijk "leestijd" van de toch al drukke huisarts, maar het zal zich zeker terug betalen. Ik ga het eens voorleggen aan wat huisartsen die ik ken. En.. hetzelfde systeem kan natuurlijk ook voor apothekers ingezet worden.

3 Comments:

  • At vr mei 26, 12:19:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Dit zou ik persoonlijk ook een heel goed idee vinden. Zelf ook al een paar keer naar de huisarts geweest, en daarna niet meer teruggegaan, voor de feedback. Hmmmm vraag me af hoe je dat rendabel of werkend krijgt. Een soort abonnementssysteem ? De patient die feedback geeft betaalt ook een som, maar kleiner dan een visite ? Want de dokter moet in het lezen van de feedback toch ook tijd steken, maar minder. Zou dat dan ook willen zeggen dat je je eigen dossier zou kunnen lezen, of stukken, of dat je alleen een soort e-mail kan sturen ? Het zou echt feedback moeten zijn. Dus arts typt een soort verslag van je bezoek, en jij typt feedback.

    Ik ben bezig zo'n systeem te maken voor het opvolgen van trainingen van atleten, voor sportartsen, en dit ligt er niet zo ver af.

     
  • At di mei 30, 03:54:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Top-idee weer, Marijke! Dit soort belangrijke feed-back is er nauwelijks. Na de "customer" is het nu ook tijd voor de patient in meer "in control" te zijn. The devil is in the details, zoals gewoonlijk, maar daar moet toch iets op te vinden zijn!

     
  • At wo jun 14, 09:48:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Ik denk niet dat een patient moet gaan betalen voor het geven van de feedback. Een arts (of apotheek) moet denk ik vreselijk blij zijn dat patienten de moeite nemen feedbacck te geven.
    Punt twee is dat als je feedback wilt geven als patient je daar momenteel eigenlijk niet de kans voor hebt, behalve het maken van een vervolgafspraak...
    Plus dat ik vind dat een patient ook anoniem feedback moet kunnen geven.

    Hmmm, heel mooi idee. Ik ga er eens over nadenken :)

     

Een reactie posten

<< Home