Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

23.6.06

Politiek en powerpoint

Ik zie, ik zie regelmatig politici op TV. Af en toe ben ik live getuige van een politicus die zijn punt wil maken. Laatst op een bijeenkomst van LuxVoor werd aangekondigd dat een spreker een passievol betoog zou houden. Helaas, de spreker was eigenlijk onderzoeker en daarmee niet per sé ook een goed spreker/presentator: hij las ongeveer 5 A4-tjes tekst voor, hangend op een statafel.
Gisteren zat ik op de publieke tribune in de plenaire zaal van de Tweede Kamer en ook daar verbaasde ik me over het feit dat een voorbereid betoog nog steeds met alleen de stem worden overgebracht. Vaak is zo´n betoog ook nog vol van lange zinnen en mooie, moeilijke woorden. Geen wonder dat veel mensen op de publieke tribune al snel weer opstonden. Ronduit saai is het voor de toehoorder. Terwijl het zoveel effectiever zou kunnen.

De communicatiewetenschappen hebben ons toch al lang geleerd dat de mens iets beter onthoudt als het via meerdere zintuigen binnenkomt? Het bedrijfsleven en ook het onderwijs heeft toch allang begrepen dat een presentatie of een hoorcollege effectiever overkomt als het visueel ondersteund wordt? Vroeger met sheets op overhead-projectors, tegenwoordig met power-point en beamer?

Francisco van Jole waarschuwt in het artikel `het powerpoint denken´, voor FEM geschreven in 2000, weliswaar over de gevaren van het gebruik van power-point, maar hij doelt dat op het gebruik van de wizards die een presentatie tot een invul-oefening maken. Hij stelt ook dat Clinton in zijn redevoeringen gebruik maakt van ondersteunende plaatjes.

De LPF-politicus Harry Wijnschenk wilde in 2002 voor zijn maidenspeech gebruik maken van een powerpoint-presentatie, lees ik hier in de Volkskrant. Het verzoek wordt gehonoreerd op voorwaarde dat de LPF zelf voor een beamer zorgt. Een geschikte beamer blijkt echter te duur en het idee vindt geen doorgang...

Anno 2006 vertrouwt men in de politiek nog steeds op de spreekvaardigheid van veel mensen die eerder goed zijn in andere dingen dan een goede redevoering houden. Welke beroemde speeches uit de nabije geschiedenis kennen we nog? Pim Fortuyn kon gloedvol spreken, hij had geen powerpoint nodig. Maar hij was echt een uitzondering op dit gebied.
Daarom mijn tip aan politici: wilt u zorgen dat uw goed voorbereide betoog beter overkomt, uw publiek minder snel afhaakt en de boodschap beter onthoudt en dus ook beter kan reproduceren? Ga dan eens met powerpoint aan de slag. Uw persoonlijk medewerker is er vast allang bedreven in.