Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

27.11.06

Reclamecommercials bereikbaar voor iedere ondernemer

Ik zie, ik zie een enorm populaire website, YouTube, waar iedereen zijn filmpjes gratis kan uploaden en delen met de wereld. De meesten zijn kort, van 10 seconden tot 1,5 minuut en ze zijn meestal gemaakt met een videcamera of een mobiele telefoon. Via trefwoorden (tags) zijn de filmpjes op te vragen. Je kunt een los filmpje uploaden of een channel opzetten. De filmpjes zijn natuurlijk te bekijken op de site van YouTube, maar je kunt ook je filmpje integreren in je eigen website, zoals hier op de site van De leukste thuis", MTV en je familiealbum. De site wordt gevuld door de particuliere gebruiker, maar er zijn ook al bedrijven die zich op YouTube begeven. YouTube is immers ook een reclamekanaal. Diverse multinationals experimenteren met commercials die ze alleen bij YouTube uploaden en niet meer broadcasten op TV. De politieke partijen hebben de site ook al ontdekt, hier vind je Brights top 5 van politieke video's. Maar ik zie ook wel wat in voor MKB dat geen grote budgetten heeft voor TV-commercials. Ik denk er al over om een reclamefilmpje voor mijn eigen bedrijf, IdeaCompany te maken en op YouTube te zetten. De link ernaartoe zet ik bijvoorbeeld onderaan elke mailtje dat ik verstuur en voila, ik verspreid mijn eigen commercial. Wel stoer voor een eenmanszaak. En daarin ben ik vast niet de enige.
Ik zie daarom ook wel wat in een Do-It-Yourself commercial wedstrijd voor ZZP-ers of MKB-ers. Met powerpoint, een neefje en een webcam, moet iedere ondernemer een heel eind komen. Zou wat voor
MKB Nederland, Sprout of De Zaak zijn. De beste commercial wint bijvoorbeeld een professionele versie én zendtijd in een sterblok naar keuze. En in dat MKB-channel of ZZP-channel kunnen we dan zoeken op trefwoorden, de reclamefilmpjes bekijken en zo een leverancier kiezen in plaats van via de Telefoongids, de Gouden Gids of Google. Ik zal het idee eens naar ze sturen.