Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

25.9.06

Sportles theorie

Ik zie, ik zie elke zomer flarden van de Tour de France. En elk jaar denk ik weer, waarom legt niemand eens duidelijk uit hoe zo'n Tour werkt? "De Tour voor beginners", waarin stap voor stap wordt uitgelegd wat de principes zijn, de regels en de tactieken. Want de roze, gele en bolletjestrui, ik heb geen idee wat die inhouden. Een ploegentijdrit, de verschillende klassementen, ik snap er niets van. Rond EK's en WK's voetbal is er voor vrouwen altijd wel een hilarisch boekje, TV-programma of cabaretscene om zaken als buitenspel uit te leggen, maar voor wielrennen bestaat zo'n handleiding nog niet. En van vele andere sporten ken ik en velen met mij de regels en termen ook niet. En dan word je ook nooit een geinteresseerd kijker. Maar, hoe, wanneer en van wie moet je dat leren? Als kind probeer je hooguit drie sporten uit en je hebt lang niet altijd vrienden die die sport wel kennen. En elke sport kent me een boel termen! Bij gymnastiek op school leer je alleen de regels en termen van enkele populaire teamsporten als volleybal, basketbal, voetbal en hockey. En nu begrijp ik dat bewegen voor kinderen steeds belangrijker wordt, maar toch zie ik ook wel iets in een theorieles gym. Op de middelbare school wordt dan één keer in de maand de gymles gevuld met theorieles over een sport. Hoe zit ie in elkaar, wat zijn de regels, de termen, de strategieen en de tactieken. Zo kun je toch zeker 20 sporten afwerken en het is meteen les in tactisch denken. Ik ga het idee maar eens mailen aan de opleidingen voor docent lichamelijke opvoeding.

1 Comments:

  • At di sep 26, 10:19:00 a.m., Blogger marrije said…

    Marijke, misschien kun je het idee ook mailen aan de mensen van Holland Sport. Wilfried de Jong kan erg goed uitleggen en hij heeft natuurlijk veel hart voor & verstand van sport. Ik denk dat hij de Tour goed kan uitleggen zonder dat het 'hahaha kijk die domme vrouwtjes eens' wordt.

     

Een reactie posten

<< Home