Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

10.12.06

ProRail prijsvraag

Ik zie, ik zie een leuke prijsvraag van ProRail. Helaas is de deadline al verstreken, maar de vraag luidde: "Hoe krijgen we op de 20 regionale spoorlijnen meer reizigers en lagere kosten?" Ter info: een regionale lijn trekt gemiddeld tussen de 2.000 en 5.500 reizigers per dag. Geen enkele regionale lijn is kostendekkend te exploiteren. Voor de meeste regionale lijnen schommelt de kostendekkinggraad tussen de 20 en 50 procent.
ProRail verwacht dat vooral aannemers, adviesbureaus, hogescholen, ingenieursbureaus, kenniscentra, overheden, universiteiten en vervoerders zich uitgedaagd voelen. Maar inzendingen van privé-personen zijn ook welkom. Gek dat ze helemaal niet denken aan marketingbureaus of reclamebureaus. Want uit de commerciele communicatiehoek kunnen toch zeker ook goede ideeën komen. Twee ideeën die me zo invallen:
1. Trek meer reizigers door een speciaal voor deze regionale spoorlijnen samengesteld Er-op-uit gidsje met attracties, leuke adressen en wandelingen allemaal in de buurt van deze spoorlijnen.
2. Doe als Duitsland, waar het
Schönes-Wochende-Ticket al in 1995 werd uitgevonden. Voor 15 DM konden 5 mensen het hele weekend reizen, maar alléén met de regionale spoorlijnen (lees stoptreinen). Het ticket werd zo'n succes dat de treinen overvol raakten. Van Hamburg naar München, voor 15 DM! Je deed er wel een heel weekend over, maar ja, dan was je wel aan de andere kant van Duitsland. Inmiddels kost het ticket 30 euro en is nog maar 1 dag in het weekend geldig, maar het is nog steeds populair.
Ik ga beide ideeën toch nog maar even aan ProRail mailen, ook al is de deadline reeds verstreken.
Een alertservice voor dit soort prijsvragen zou handig zijn, maar die lijkt er niet te zijn. Ik geloof dat ik maar regelmatig op dit
Steunpunt Ontwerpwedstrijden moet kijken.

1 Comments:

  • At za dec 16, 07:04:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Goed zeg! deadline verstreken of niet, gewoon laten weten wat je denkt! , Persoonlijk vind ik idee 2 beter dan idee 1.
    En dan vrijer in tijdsinvulling, dus niet enkel het weekend. Dit gaat ten koste van je bewegingsvrijheid. Dit geldt trouwens ook voor het 'retourtje'. Ik snap niet dat je niet kan besluiten de volgende dag terug te reizen, zoals je dit wel kan met een auto of de bus...., Inpulsief besluiten ergens een nachtje te blijven bijv.,, dit maakt kostentechnisch ook geen verschil. Dus misschien een stopstrippenkaart???,,,,...,,
    Groeten Eric Klarenbeek

     

Een reactie posten

<< Home