Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

2.1.07

Uitgebreid ontbijten

Ik zie, ik zie een niet zo ontwikkelde ontbijtcultuur in Nederland. Buiten de deur ontbijten is hier best lastig. Je moet er naar zoeken. De landen om ons heen hebben beter begrepen dat deze maaltijd zich er ook voor leent om buiten de deur genuttigd te worden, vooral in het weekend of op feestdagen.
In Berlijn, bijvoorbeeld, gaan op zondagochtend alle Duitsers tot een uur of drie brunchen. Studenten, gezinnen met kinderen, yuppen, iedereen doet het. Restaurants hebben voor een vast betaalbaar bedrag brunch met een groot lopend buffet.
En in België bestaat de geweldige keten
Le Pain Quotidien. Begonnen met een kleine brood- en ontbijtwinkel in Brussel, heeft de keten nu 24 vestigingen in België en daarnaast in nog 11 landen, helaas niet bij ons. Een grote aanschuif-tafel, een klassieke muziekje op de achtergrond en een mand met heerlijk zelfgemaakt brood draagt bij aan het ultieme weekendgevoel. In de meeste winkels kun je tot in de middag ontbijten en in het weekend zelfs nog later.

Op de Nederlandse restaurant sites Iens en Special Bite kun je wel selecteren op ontbijt, maar dat betekent meestal dat een tent vroeg open is en een broodjeskaart heeft. Zoals in Amsterdam Letting, Het Ponthuys en de ketens Bagels & Beans, Coffee Company en Village Bagels. De Bakkerswinkel komt al een beetje in de buurt, maar ook daar hebben ze geen buffet maar moet je van de ontbijtkaart kiezen.

En één belegd broodje van de kaart moeten kiezen en twee kopjes thee a € 1,80 (terwijl je eigenlijk wel drie keer je thee wilt bijschenken) is echt wat anders dan een lekker buffet met van alles en nog wat en vooral met onbeperkt koffie en thee.
Café Kobalt heeft het beter begrepen, zij bieden een ontbijtbuffet voor € 7,50. Maar ze zijn weer slecht vindbaar, pas op pagina 5 van Google (ontbijten en Amsterdam) kom ik ze tegen.

Waarom richten de grote hotels zich niet veel meer op deze markt? Het buffet staat er toch, enkele tafeltjes zijn er altijd wel beschikbaar. Het is gemakkelijk verdiende omzet, het zijn immers klanten waarvoor geen hotelkamer hoeft te worden schoongemaakt.
Ik zocht er laatst naar en vond op geen enkele hotelsite deze mogelijkheid expliciet genoemd. Een telefoontje naar het Lloyd hotel, leverde gelukkig wel een warm welkom op voor het nieuwjaarsontbijt. We hebben als losse klant heerlijk mee mogen smullen van het hotelgastenbuffet.

Beste hoteliers, bouw deze mogelijkheid uit! Zet het aanbod expliciet op je site, meld het aan wat zoek-sites en zorg dat Google je kan vinden. Prima te doen voor hotels als het Amstelhotel, het Victoriahotel, L'Europe, The Grand, het Lloyd hotel en Hotel Arena.

Ik wil best elk weekend lekker luxe ontbijten in mijn eigen stad en ik gok dat ik niet de enige ben...

Tot slot: zakelijk ontbijten en netwerken komt wel steeds meer in trek. Kijk eens naar BNI, Business Over Breakfast of Ontbijt voor Profijt.

2 Comments:

  • At wo jan 03, 07:02:00 a.m., Blogger Erno Hannink said…

    Ha goed idee zeg!
    Deze behoefte moet er volgens mij ook zijn.
    Ik ben benieuwd of er meer mensen deze behoefte hebben en of we in 2007 meer ontbijtbuffets gaan zien.

    Dit is toch het mooie aan een blog. Ideeen kun je hier eenvoudig uiten en testen. Stel je vraag en kijk of er een basis behoefte is bij de bloggers (trendsetters).

    Dus restaurant/hotel eigenaar kijk naast een ontbijtbuffet ook eens naar een blog. Spar met de lezers van je blog over nieuwe ideeen. Als deze mensen meedenken met je suggesties verwacht ik ook dat ze de eerste gebruikers zullen zijn.

    Wie durft?

     
  • At do jan 04, 09:54:00 a.m., Anonymous Anoniem said…

    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

     

Een reactie posten

<< Home