Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

23.4.05

80’s meezingavonden

Ik zie, ik zie dat veel mensen van de mix-generatie van de jaren tachtig houden. Ook zie ik dat veel mensen van zingen en meezingen houden. De nostalgie en (mee) zingen zijn beide is al aardig uitgemolken, maar dit idee ben ik nog niet tegengekomen, een goede Amsterdamse traditie in een modern jasje: 80’s meezingavonden!
Het is geinspireerd op diverse bestaande zangmogelijkheden:

- elke woensdagavond is er Zingen op de Zeedijk, een gratis inloopavond met 2 à 3 accordeonisten, een gitarist en veel liedboeken. De hoofdmuzikant roept een paginanummer en zet in en iedereen zingt. Echter, bij de maandelijkse pop-avond was het nieuwste liedje uit 1978...
- een paar avonden (do- zon) per week worden er in het Jordaanse café De Twee Zwaantjes levensliederen gezongen

- de meezingbioscoop, betaal maar lieft 17,50 euro en zing mee met een muzikale film (slechts enkele dagen per jaar in jouw theater)
- de theatermeezingavond "Ik ben blij dat ik je niet vergeten ben"
- karaoke in cafés, maar dan moet je op het podium met microfoon. Ga af of voel je een superster...

- de singalongboat die op zondagen door de grachten van Amsterdam vaart vanaf café Hesp (27,50)
- Amsterdam
kent ook nog een
inloopkoor, elke 1e zondag van de maand in Oude Lutherse Kerk, entree 9 euro.

Maar ik zie meer een wekelijkse, gratis, inloop meezingavond in een gezellig café voor me voor die hele mix-generatie, dus vooral 80's nummers en af en toe een thema-avond rondom ABBA, Doe Maar, Michael Jackson of het Eurovisiesongfestival.
Verdere ingrediënten zijn dan:

- een gezellig café in de Pijp, de Zeedijk of de Jordaan met minimaal een piano (géén drie accordeons!)
- jonge muzikanten, die ook een kans krijgen hun eigen muziek te spelen tijdens het blokje instrumentaal
- elke week op een vaste doordeweekse avond
- de songteksten via een beamer op de muur, ipv iedereen een eigen tekstboek
- een fooienpot voor de muzikanten

- gratis water en hapjes van het café
Wie doet er mee? Wie kent er een geschikt café?

2 Comments:

  • At di jan 16, 09:09:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Beste Marijke,

    Sorry maar ik kan het niet laten, voor een "business creative" is jouw plan voor een meezingcafe op bv. de Zeedijk niet echt creatief. Er zijn nl al drie meezingcafe op de dijk!

    En ik weet toevallig ook dat de drie accordeonisten (en twee gitaristen) ook hapjes krijgen van het cafe!

     
  • At wo jan 17, 10:42:00 p.m., Blogger Marijke said…

    "Er zijn nl al drie meezingcafes op de dijk!"

    Maar ik ken alleen de Portugees en die is niet echt voor de 30-ers.
    De anderen ken ik niet en ik vind ze niet op internet. Dus help me..

     

Een reactie posten

<< Home