Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

18.12.05

Boek - film - spel - game - tv-show

Ik zie, ik zie elke vrijdagavond het programma Oberon. Oberon is een spannende en leerzame history-reality-reeks waarin zestien kandidaten uit Nederland en Vlaanderen het middeleeuwse koninkrijk Oberon om te strijden wie de nieuwe koning wordt. Het hele programma is opgenomen in Polen, waar nog een authentiek en bruikbaar kasteel, Zamec Grodziec, stond. Op dit blog staat interessante achtergrondinfo. Zweden en Frankrijk schijnen het programma eerder te hebben uitgezonden. Hier de fan-site.
Al tijdens de eerste aankondingen zag ik een grote, zwarte en vierkante bordspeldoos voor me. Ik dacht namelijk dat Oberon een gezelschapsspel was dat nu tot tv-format was omgebouwd. Maar dat bleek niet zo te zijn. Toen dacht ik, "zou het gekund hebben? Zou je, bijvoorbeeld, van het gezelschapsspel "de Kolonisten van Catan" een interessant tv-format kunnen maken"? Vast wel, is mijn overtuiging, maar ik ken het spel onvoldoende om Talpa of Endemol een kant en klaar format aan te kunnen bieden. Er is al wel een historische roman gemaakt van Catan.
Het zette me aan het denken over de lijn: boek - film - (gezelschaps)spel - computergame - tv-show. Denk even met me mee:
- Harry Potter begon als boek en film volgde snel. Ik vond ook al dit gezelschapsspel, dit kaartspel en dit computergame. Is er een TV-show mogelijk? Een quiz zie ik zo voor me...
- De Da Vinci Code, begon ook als boek, de filmtrailer staat hier, in de bisocoop vanaf mei 2006. Het gezelschapsspel bestaat al. Waar blijft het computerspel en het tv-format?
- Oberon is dus een tv-format, maar vast ook weer te vertalen in een bordspel, een roman en een game, de middeleeuwse website, waar je zelf de duels kunt spelen, lijkt daar al aardig op.
- Bridget Jones begon als boek, daarna kwam de film. Een bord- of kaartspel voor meiden zie ik wel voor me. Het doel: als eerst liefde en geluk vinden, met zo min mogelijk extra kilo's, pakjes sigaretten en katers? "Helaas, je hebt gisteren weer teveel chocola gegeten en past nu niet meer in dat jurkje dat je vanavond persé aan wil naar je date met Daniel. Sla een beurt over om die slankmakende onderbroek te zoeken." Op de dobbelsteen staat 1 gooien voor een fiche "pakje sigaretten" pakken en 6 gooien voor een avondje in de kroeg, d.w.z. nu twee stappen vooruit, maar de volgende beurt overslaan vanwege de kater.
- Baantjer begon als boek en werd later een tv-serie. Een film kwam in 1999 en ook een bordspel is er al.
- Friends begon als tv-serie, een film is er nooit gekomen, maar heel goed denkbaar. Een spel is er ook. Waarom niet een boek met het script?
Wie heeft nog meer leuke voorbeelden van (bijna) complete rijtjes?