Ideeën en verwonderingen van Marijke (2005 tot 2007)

Ik kijk om me heen en ik zie..

2.1.06

De overheid en de ondernemer

Ik zie, ik zie een nieuw jaar waarin ik ondernemer word! Vanaf vandaag ben ik directeur/eigenaar van de IdeaCompany. Ik zie ook dat de overheid het waardeert dat er mensen kiezen voor het ondernemerschap en innovatie.
"Wij stimuleren vernieuwingszin in alle sectoren van de economie." zegt EZ immers
hier. En de missie van het Innovatieplatform, luidt: "De missie van het Innovatieplatform is om de innovatiekracht van Nederland te versterken, zodat ons land in 2010 weer een koploper is in de Europese kenniseconomie. Dat betekent dat Nederland een land moet worden waar volop ruimte is voor excellentie, ambitie en ondernemerschap van mensen en organisaties."

Om tot innovaties te komen, is moed, durf en experimenteerruimte nodig. Deze ingredienten zijn, volgens mij, standaard aanwezig bij elke startende ondernemer. De stap van loondienst naar zelfstandig is in ons goedgeregelde land een moedige, bij gebrek aan ondernemerservaring, is alles een experiment. Dus stimuleer je ondernemen, dan stimuleer je innovatie.

Ik zie echter dat ze een kans laten liggen om die waardering voor het ondernemerschap te laten blijken. Precies op het spannende moment waarop de burger de stap zet naar het ondernemerschap. In mijn voorbereidingsproces kwam ik bij een bank, de belastingdienst en de Kamer van Koophandel. Nergens kwam ik enige empathie, vorm van felicitatie of een warm welkom tegen. Helaas, zo zit ons land niet in elkaar, voor empathie en felicitaties moet ik bij mijn vrienden zijn. Maar is deze situatie niet een uitgelezen kans voor de overheid om juist op die drie plaatsen de kersverse ondernemer te feliciteren met zijn stap en hem/haar een hart onder de riem te steken?

Ik zie bijvoorbeeld voor me: een leuk felicitatiekaartje van de minister van Economische Zaken en/of de voorzitter van het Innovatieplatform dat elke nieuwe ondernemer standaard krijgt bij het openen van een zakelijke rekening, het aanvragen van een BTW-nummer of bij het inschrijven bij de KVK. Kleine moeite, groot plezier. Niet een handige folder door het doolhof, van regels, maar een "persoonlijke" noot, die me zegt: "Goed zo, meid, fantastisch dat je bent gestart. Je maakt Nederland weer een klein beetje ondernemender. Heel veel succes gewenst!"
Ik ga het eens voorleggen aan EZ en het Innovatieplatform...


Reactie van het Innovatieplatform (6-1-2006):
Geachte mevrouw Krabbenbos, beste Marijke,

Dank voor je mail met een link naar je weblog, waarop ik het idee tegenkom om startende ondernemers een felicitatiekaart te sturen. Leuk idee, wat zeker het overwegen waard is. Ik zal je mail doorsturen naar EZ en hen eens vragen of dit realiseerbaar is.

By the way veel succes met je onderneming, want je hebt helemaal gelijk in dit overgereguleerde en beschermde land is het starten van een eigen bedrijf een hele moedige onderneming.

Met vriendelijke groet,

Jan-Willem Vos
Wnd.woordvoerder Innovatieplatform


Reactie van het programma "Andere Overheid" (18-4-2006):

Dag Marijke,
goed idee: kleine moeite groot plezier!
Wij leggen je idee voor aan onze minister.
Ik hou je op de hoogte.

Hartelijke groet,

Emmeline Bijlsma
Programmateam 'Andere Overheid'
www.andereoverheid.nl

4 Comments:

  • At vr jan 06, 10:44:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Dag Marijke, ik wens je veel succes (en plezier) toe met je nieuwe bedrijf!

     
  • At ma jan 09, 05:18:00 p.m., Blogger Ronny Simon said…

    Succes met je nieuwe onderneming. Ik weet wat het is om zelfstandig ondernemer te zijn. Ben het met tussenposen al 19 jaar. En je hebt helemaal gelijk, Nederland is nou niet bepaald ondernemervriendelijk.

    Nogmaals Succes voor 2006.

     
  • At di jan 10, 09:21:00 a.m., Anonymous Anoniem said…

    Marijke,
    heel veel succes met je nieuwe bedrijf. Ik weet zeker dat jouw huidige en toekomstige klanten heel veel aan je ideeën zullen hebben. Wij waarderen jouw creativiteit en hulp in ieder geval heel erg.

    Marcel

     
  • At do jan 19, 03:15:00 p.m., Anonymous Anoniem said…

    Gefeliciteerd & heel veel succes met de IdeaCompany! Fantastisch concept! En ja, iets meer positieve ondersteuning voor starters zou erg welkom zijn, dus go 4 it! ;o)

     

Een reactie posten

<< Home